کد مطلب:150269 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:241

کربلا، تابلوی امیدواری در خطرناکترین شرایط
السلام علیك یا اباعبدالله و علی الارواح التی حلت بفنائك، علیك منی سلام الله ابدا ما بقیت و بقی اللیل و النهار و لا جعله الله آخر العهد منی لزیارتكم.

سلام بر حسین علیه السلام كه مظهر احیای همه فضیلت ها است و مسلم اگر جامعه ای بی حسین شد در مرگ انسانیت فروخواهد رفت در واقع پوچی خودش را زندگی می پندارد و از زنده بودن هیچ بهره ای نمی برد.

همه ی عزیزانی كه ما در خدمت شان هستیم - یعنی شیعه های مكتب اهل بیت - سلام الله علیهم - كم و بیش حادثه كربلا را می شناسد. ائمه از ما خواسته اند كه راجع به كربلا فكر كنیم، به ما دستور داده اند كه حتی دو نفری كه كنار هم می نشینید از فرهنگ اهل بیت صحبت كنید. به فرموده علماء دین آنچه كه در كربلا ما را نجات می دهد، تحلیل حادثه كربلاست. همان روزی كه واقعه كربلا به وقوع پیوست، عبیدالله بن زیاد كربلا را تحلیل كرد و گفت: «خدا می خواست كه ما پیروز شویم» و این هم نوعی تحلیل است! یعنی دشمن نمی گذارد كه ما تحلیل مناسب كربلا را به راحتی به دست آوریم؛ همه می دانند در كربلا چه گذشت، اكثر این اخباری كه از


كربلا به دست ما رسیده است، شیعه و سنی قبول دارند، اشكال كار در تحلیل غلط كربلاست. اگر می خواهید به این نسل و خودتان خدمت كنید، روی سه نكته باید حساس بود، یكی اینكه خود حادثه كربلا را به خوبی شناخت و تحلیل صحیحی از آن داشت تا با تحلیل های غلط، چیزی را حذف یا اضافه نكنیم، بلكه تماما با خود كربلا روبرو باشیم. دیگر این كه باید توجه كرد به این كه كربلا را چه كسی به وجود آورده است؟ آیا صرفا یك آدم خوب به وجود آورده یا یك امام معصومی كه تمام حركات و سكناتش باید برای ما ملاك باشد و به ما الگو بدهد.

گاندی می گوید: «من به حسین علیه السلام اقتدا می كنم». آری این نكته قابل تقدیری است ولی آیا شیعه هم مثل گاندی امام حسین علیه السلام را قبول دارد؟ شیعه می گوید: «حسین حق است» و گاندی می گوید: «حسین خوب است»، در نظر گاندی كار حسین علیه السلام خوب است. اما آیا حق هم است؟ اگر می خواهید از كربلا محروم نشوید، باید متوجه باشید كه كربلا را چه كسی به وجود آورد؟ كربلا را یك امام بر حق به وجود آورد و نه یك انسان خوب، خوب بودن كافی نیست، اگر امام را فقط خوب دانستید، حق امام اداء نشده است.

كربلا را نمی توان از چشم مورخین تحلیل كرد، به عنوان مثال طبری امام را آدم خوبی می دانسته و از این زاویه وقایع كربلا را ذكر نموده است، اما طبری كربلاشناس نیست، او یك شافعی است. آری پس از این نكته غفلت نكنید كه كربلا توسط یك امام حق ساخته و پرداخته شده است.

نكته سومی كه باید به آن توجه داشت این است كه این كربلایی كه یك امام معصوم آن را به وجود آورده است، چرا به وجود آمده؟ چه پیامی دارد؟ بنیاد آن چیست؟ بعد از آن چه شد؟ می بینید كه هزاران نكته در اینجا نهفته است.

مسئله ای كه حائز اهمیت است، این است كه كربلا، جهان انسانی را از پوچی نجات داد و به همین جهت هم هست كه نام «كربلا مبارزه با پوچی ها» برای این سلسله بحث ها برگزیده شد، در نگرش به حادثه كربلا، بنده روی شخص یزید تأكید ندارم، روی معاویه تأكید دارم، معاویه فرهنگی است كه حادثه كربلا را به وجود


آورد و یزید فرزندی نادان بود كه نفهمید پدرش چه كار بزرگ خائنانه ای كرد.